Hondas verden

Morgendagens Honda

Nærbilde av Honda konseptbil sett forfra i Tokyo Motor Show.
Nærbilde av Honda konseptbil sett forfra i Tokyo Motor Show.
Honda konseptbil sett på skrå forfra.
Honda konseptbil sett på skrå forfra.

I sentrum for alt vi gjør ligger gleden og spenningen over å dele våre største ambisjoner med alle i verden – vi elsker å få ting til å skje. Som Soichiro Honda en gang sa: «Alle har rett til å ha sine egne, sprø drømmer.»

Bla

Honda-merkets logo.

Et mindre karbonavtrykk er vår største prioritet

Slik bruker vi teknologi til å ta vare på miljøet.

En blå himmel til barna

Det verdensomspennende miljøslagordet vårt er «En blå himmel til barna». Den setningen er velkjent for ingeniørene våre, som først brukte den som et internt heiarop på 70-tallet da de utviklet CVCC-motoren. Det teamet viste hva man kan få ut av kreativ tenkning, og det er en grunnsetning vi er stolte av å fortsette å ha den dag i dag.

CO<sub>2</sub>-målene våre

De ambisiøse målene vi har satt oss.

Vi har satt oss noen ambisiøse miljømål. Innen 2020 skal Honda-biler avgi 30 % mindre CO2 enn de gjorde i 2001. Vi planlegger en stor reduksjon av andre eksosutslipp også, for å bidra til å holde byluften ren, noe som gagner alle og enhver.

Utslippsambisjoner

Målet for 2050 er enda høyere. Vi vil at Honda-bilene skal halvere CO2-utslippet i forhold til 2001-modellene. Dette er et mål for alle Honda-biler som er i bruk, ikke bare de nye vi selger. Reelt sett betyr det at Honda-biler vil måtte avgi 80–90 % mindre CO2 enn 2001-modellene. Fordelene for kundene våre og for miljøet vil være betydelige.

Nærbilde av Honda-instrumentene.

Bruken av informative skjermer gjør at Honda-sjåfører kan være mer effektive når de kjører. Her er grønt godt, bokstavelig talt.

Utsnitt av Honda-motor.

De stadig mer effektive forbrenningsmotorene våre er med på å rense dagens luft mens vi venter på morgendagens teknologi.

Clarity

H-kraften.

Honda Clarity var et teknologisk gjennombrudd. Vi introduserte denne drivstoffcellebilen på hydrogen som en konseptbil i 2006, og snart kom vi ut med en begrenset utgave (FCX Clarity) som ble verdens første drivstoffcellebil tilgjengelig for privatpersoner.

Andre generasjon

Clarity FCV, den nyeste versjonen, er på markedet for noen utvalgte kunder i Europa for å hjelpe oss med å finpusse og teste konseptet med elektrifiserte motorer. Alt vi lærer fra Clarity, vil vi bruke i neste generasjons modeller og i de langsiktige planene våre.

Honda Clarity FCV sett på skrå forfra, på vei ned fra en båt.

Den første Clarity FCV, Hondas mest avanserte nullutslippsbil, ankommer Europa.

Hondas produksjonssyklus

Finjustering av produksjonsprosessen.

Honda-ingeniører vurderer alle stadier i en bils livssyklus når de evaluerer effekten den har på miljøet. Vi kaller det Hondas livssyklusevaluering. Den gjør at vi kan minimere miljøskaden av produksjonen og driften.

En delt last

Vi starter med de tidligste utviklingsstadiene og forsøker å redusere miljøskaden av produksjonen – og effekten av at alle leverandørene frakter deler til produksjonsanleggene våre for å lage bilene. Vi hjelper også Honda-forhandlere med å bli grønnere forhandlere.

Resirkulert innhold

Et kjøretøy gjør størst skade på miljøet når det er i bruk. Brukstiden står for rundt tre fjerdedeler av all CO2 det slipper ut. Derfor er de strenge CO2-målene våre så viktige. I tråd med EUs direktiv for kjøretøy på slutten av levetiden er Honda-biler også resirkulerbare – godt over 90 % av bilene våre kan resirkuleres.

Bygge opp tillit

Honda-akademiet ble opprettet for at vi skulle kunne forstå og hjelpe hver individuelle kunde på en bedre måte.

Bilde av Honda-akademiet.
En Honda-tekniker jobber på en bil i fabrikken.

Honda-medarbeidere oppmuntres til å foreslå nye måter vi kan minimere påvirkningen vår på miljøet.