Honda F1

En ny tidsepoke

De gode gamle dager. Våre beste år. En gyllen tidsalder. McLaren-Honda tar deg med tilbake til 80-tallet. Nå er vi her nok en gang for å skape F1-historie.

Rull

Test, finpuss, gjenta, bli besatt.

Honda F1-bilmotor.

Arbeidet vårt tar aldri slutt

Hvorfor vi driver med racing

Vi ønsker å utvikle oss, skape ideer, prøve, feile og lære – og til dette trenger vi utfordringer. De inspirerer oss til å tenke på måter vi aldri har gjort før.

Formel 1 gjør akkurat det. Det er den ultimate tekniske utfordringen. Det betyr at arbeidet vårt aldri tar slutt. Aldri fullføres. Vi streber kontinuerlig mot å bli bedre – litt mer kraft, bare litt mer effektivitet.

På banen er det differansen mellom deltager og utfordrer – nederlag og seier. Når løpet er over, gjør vi oss klare til å starte helt på nytt igjen.

Elementene i racing

Kraftenhetene våre kombinerer glohet varme, elektriske støt og rå databehandling.

En F1-kraftenhet kan ikke lenger stole bare på rå kraft for å drive bilen rundt på racingbanen. Strenge, nye regler krever effektivitet også. Vi har skapt en ny rekke teknologier som maksimerer effekten mens utslippene reduseres.

Motordynamoenheter, en energiakkumulator og smart databehandling gjør ikke bare bilen vår mer økonomisk. Disse sikrer at den 1,6-liters V6-turbomotoren er like kraftig som de 2,4-liters V8-motorene som ble brukt i 2013.

To medlemmer av Honda F1-besetningen.
Honda F1-bilmotor.
Honda F1-bil med medlemmer av besetningen.
Nærbilde av Honda F1-bilen.

Konstruert for både racing og kjøring på vei

Nå for tiden er ikke fremgangsmåten for å bygge en F1-racingbil så annerledes enn å bygge en Honda-bil for kjøring på vei.

Honda Insight på veien, sett forfra.

Insight var den første hybridbilen som ble sluppet på det amerikanske markedet.

I 2015-sesongen lønner det seg med effektivitet i Formel 1 – det er derfor vi har vendt tilbake til denne sporten. Dette betyr at fordelene vi opparbeider på racingbanen, kan inspirere bilene våre for kjøring på vei. Utfordringen er den samme: mer kraft, mindre drivstoff.

Ytelse på en ny måte

Vi har alltid jobbet for å maksimere ytelsen mens utslippene reduseres – selv på sportsbiler som NSX og Civic Type R. Når vi nå vender tilbake til den høyteknologiske F1-verdenen, betyr det at vi kan fortsette å ta ytelse, effektivitet og racing-sjel til høyeste nivå.

Honda NSX sett på skrå forfra.

Honda NSX er en kombinasjon av ytelsen til en superbil og hybridteknologi.

Honda F1-bil på banen, sett på skrå forfra.

F1s nye 1,6-liters V6-turbomotor er fininnstilt med effektiv teknologi som forbedrer ytelsen.