ER EN HYBRIDBIL RIKTIG FOR MEG?

Nå som det er flere hybrider enn noensinne hos forhandlerne, kan du finne ut om hybridbilen passer til dine kjørebehov.

Hybridbilen har vært på markedet i snart 20 år, men de fleste har stadig til gode å oppleve en hybridbil. Det er derfor mange lurer på hva som gjør en hybrid forskjellig fra en diesel- eller bensinbil, og er nysgjerrige på om en hybridmodell kan være deres neste bil. Når produsenter beskriver en ny modell som en hybrid, betyr det at bilen er delvis elektrifisert.

Det vil si at den både har batteri og elektrisk motor og, i noen tilfeller, en generator sammen med en bensin- eller dieselmotor. Denne løsningen resulterer i en effektiv bil som best oppfyller millioner av bilisters behov. Se hvordan den fungerer.

HEV-logo

Hva er en hybridbil?

En hybridbil er et kjøretøy som kombinerer en konvensjonell forbrenningsmotor (vanligvis bensindrevet) med en elektrisk motor. Den trenger ikke kobles til en stikkontakt, da systemet er selvladende. Det sikrer at batteriet er optimalt ladet til kjøreforholdene, så alt du trenger å gjøre er å fylle drivstoff og la den avanserte elektronikken styre resten.

En hybridbil kan være et godt valg for dem som ønsker å redusere CO2-utslippene fra bilen sin og samtidig forbedre drivstoffeffektiviteten. En hybridbil må ikke forveksles med en oppladbar hybridbil. Sistnevnte krever at sjåføren lader batteriet fra strømnettet for å sikre at bilen kan være så effektiv som mulig.

Forstå de tre ulike typene hybrid:

HEV (hybridelektrisk kjøretøy): En type hybridkjøretøy som kombinerer en tradisjonell forbrenningsmotor med et elektrisk fremdriftssystem for å oppnå bedre drivstofføkonomi eller ytelse, for eksempel i Honda CR-V. Også kjent som «selvladende hybrid», der elektrisk kraft genereres av systemer som regenerativ bremsing eller ved hjelp av forbrenningsmotoren som driver en elektrisk generator. Denne energien lagres i batterier som er klare til å drive bilens elektriske motorer ved behov.

PHEV (oppladbart hybridelektrisk kjøretøy): Et hybridelektrisk kjøretøy der batteriet kan lades ved å koble det til en stikkontakt via en kabel, samt av bilens motor og generator. Den elektriske kraften brukes på samme måte som i en HEV, men dette systemet gjør at de elektriske batteriene kan lades uavhengig, for eksempel ved lange perioder med inaktivitet.

MHEV (mildt hybridelektrisk kjøretøy): Et kjøretøy med forbrenningsmotor utstyrt med en elektrisk motor/generator slik at motoren kan slås av når bilen triller, bremser eller stanser. Motoren starter på nytt raskt ved behov. Milde hybrider kan bruke regenerativ bremsing, og den elektriske motoren kan hjelpe forbrenningsmotoren til en viss grad. Men milde hybrider har ikke mulighet for ren elektrisk fremdrift.

Hvordan fungerer en hybridbil?

Energien som genereres og lagres i hybridbilens batteri kan distribueres på tre smarte måter for å sikre maksimal effektivitet:

Elektrisk drift – I denne modusen kjører bilen på 100 % elektrisk kraft, som gir jevn og lydløs kjøring. Denne modusen har alle fordelene ved å kjøre et elektrisk kjøretøy, for eksempel øyeblikkelig dreiemoment, slik at kjøretøyet kan akselerere raskt og effektivt.

Hybriddrift – På et visst tidspunkt kan bensinmotoren kobles inn, slik at den elektriske motoren og bensinmotoren arbeider sammen. Denne modusen gir optimal effekt og drivstoffeffektivitet og er ideell i situasjoner der man må akselerere for å holde følge med trafikken på åpen vei.

Motordrift – Ved enda høyere hastigheter tar forbrenningsmotoren helt over og hybridmotorene brukes ikke mer. Dette er spesielt nyttig ved høye hastigheter som på motorvei, eller når drivstoffeffektiviteten maksimeres.

Enda smartere er likevel de beste hybridene, som den nyeste Honda CR-V og Jazz, der føreren kan bruke girspakhendlene bak rattet til å justere mengden regenerert energi når du løfter foten fra gasspedalen. Alternativt kan motoren generere en ladning for batteriet og holde det oppfylt etter behov.

Ved hjelp av avanserte girkasser og elektronikk kan Honda e:HEV-modeller umerkelig bytte mellom elektrisk, hybrid og motordreven modus. Kontinuerlig overvåking av kjøreforhold og øyeblikkelig respons gir allsidig og selvsikker ytelse.

Elektrisk drift er lydløs nullutslippskjøring i lave til middels hastigheter. I tillegg til at hybridsystemet bestemmer om du skal kjøre i denne modusen, kan du også bestemme, avhengig av forholdene, ved å trykke på EV-knappen. Ved hybriddrift lader motoren batteriet og den elektriske motoren står for fremdriften, eller de to fungerer sammen. I innstillingen for motordrift, som er mest vanlig ved høyere hastigheter, tar bensinmotoren over og driver bilen.

CR-V Hybrid sett på skrå bakfra

Hvor langt kan en Honda Hybrid kjøre?

Mange bileiere vil gjerne bytte ut bensinbilen, men ønsker ennå ikke å gå over til en elektrisk modell fordi de trenger lang rekkevidde. Det er her hybridbilen gir et utmerket kompromiss. CR-V hybrid har et kombinert drivstofforbruk fra 6,6 l/100 km, og den nye Jazz starter fra 4,5 l/100 km.

 CR-V Hybrid sett på skrå forfra

Under hvilke kjøreforhold er hybrid den beste løsningen?

Man pleide å si at hybridbiler var best egnet til bymiljøer. Men teknologiske fremskritt har gjort hybridbiler svært allsidige, så nå passer de like bra til en tur på motorveien som til å kjøre barn på skolen.

Honda-varianter

Hvilke biltyper fås i hybridversjon?

Honda tilbyr CR-V som familie-SUV og helt nye Jazz og Jazz Crosstar Variant.