Nærbilde av Honda HR-V sett skrått bakfra

1. e:HEV-drivverk

Den nye HR-V-generasjonen er kun hybrid, i tråd med Hondas mål om å elektrifisere alle sine standardmodeller innen 2022.

HR-V er utrustet med Hondas e:HEV-system, som kombinerer en 1,5 liters i-VTEC-bensinmotor med to elektriske motorer. Den starter i elektrisk modus, mens bensinmotoren kobles automatisk inn når føreren ønsker mer akselerasjon eller kjører ved høy hastighet.

Sidevisning av Honda HR-Vs Magic Seats.

2. Magic Seats

Hondas unike Magic Seats har alltid vært populære hos eiere av tidligere HR-V-generasjonsmodeller på grunn av setenes allsidighet.

"De kan legges flatt, slik at du får et fantastisk lasteområde bak i bilen", sier Hondas John Kingston. "De kan også vippes opp vertikalt som på kino, så du har en ordentlig god mulighet til å transportere store gjenstander."

Det er en super løsning for høye ting som helst skal stå oppreist i stedet for å legges på siden, f.eks. potteplanter. Baksetet har en 60/40-deling, så du kan velge akkurat hvor mye plass som skal fordeles mellom passasjerer og last.

3. Romslig og luftig

I kupeen til nye HR-V er det god plass til passasjerene og bagasjen deres. "Når du setter deg inn, får du en luftig, åpen og ren følelse. Kupeen gir et ryddig inntrykk", forteller Jonny Smith.

"Denne romsligheten finner du også igjen bak i kupeen. Gulvet er nesten helt flatt. Denne modellen har mer plass enn den forrige – romslig i høyden, mer plass til bena og igjen denne åpne og luftige følelsen."

Slik er det også i bagasjerommet: "Her er det veldig mye plass", sier Smith. "Ekstremt praktisk og nyttig – en bra funksjon."

4. L-formede dyser

"Jeg liker de funksjonene som ganske enkelt gjør livet litt enklere, og blant disse vil jeg trekke frem luftdiffusjonssystemet", sier Hondas John Kingston. De vanlige luftdysene er supplert med L-formede dyser i hver ende av dashbordet, og er en del av en ny type ventilasjonssystem.

"Systemet sirkulerer luften fint rundt i kupeen i stedet for å blåse den rett ut av dysene og i ansiktet på deg. Det gir en behagelig, rolig og avslappende atmosfære i kupeen. Det er en skikkelig bra funksjon."

5. Midtplassert drivstofftank

"Det høres kanskje litt kjedelig ut, sant?" sier Honda’s John Kingston. Den smarte plasseringen av drivstofftanken midt under kjøretøyet er viktig for effektiv utnyttelse av plassen, og det sørger for mer benplass enn i de tidligere modellene av praktisk talt samme størrelse.

"Det er innovativt og skikkelig smart", sier Kingston. "Det gjør underverker for plassen innvendig, både i kupeen og i bagasjerommet.”

Honda HR-V sett i profil fra siden.

6. Rett skulderlinje

På siden av nye HR-V finner du en linje som går fra frontlykten til baklykten. Den gir bilen et rent og selvsikkert utseende. I motsetning til på biler der skulderlinjen heves mot bakenden, får rutene i bakdørene her også en bra størrelse.

"Mange biler har nå bakdører som går i høyden, og det betyr mindre plass til vinduene", sier Jonny Smith. "Hvis du er liten – og jeg har lagt merke til dette med mine egne barn – klarer du knapt å se ut av vinduet, og det kan fort føre til at du blir kvalm. Det er en liten justering, men veldig viktig for en lang reise."

7. Forsterker livsstilen din

HR-V handler om å leve livet i alle sine fasetter, forklarer prosjektleder Kojiro Okabe.

"Vi tror at folk trenger ekte opplevelser og oppdagelser for å hente energi og glede for å gjøre det enklere å leve i de tøffere tidene vi er inne i", sier Okabe. "Målet vårt var å skape en bil som føles som en hjelpende hånd for dem som ønsker en slik enklere hverdag."

"Vi designet den splitter nye HR-V for å reflektere verdiene til dagens kunder og tiltrekke oss en ny generasjon av bileiere. De krever at produktene de kjøper skal være innovative og ha et formål.

"Ved å ta i bruk Hondas nyeste teknologier og designuttrykk på en smart måte, har vi skapt en bil som med sin romslighet, pålitelighet, allsidighet og tilkoblingsmuligheter som vil bidrar til en bedre hverdag.”

Utvalgte artikler