Hva er Hondas historikk i F1?

Honda overrasket F1-verdenen da de kom inn i sporten med V12-motoren RA272 på 1,5 liter i 1964. De fleste F1-bilene var da et samarbeid mellom chassiskonstruktører og motorleverandører, men Honda designet hele bilen selv – ett av bare tre lag som gjorde det. En annen uvanlig ting var at motoren var montert på tvers og hadde en veldig høy turtallsgrense takket være Hondas ekspertise innen design av motorer til racingmotorsykler, hvor høye turtall var det normale. Under Mexico Grand Prix i 1965 sørget den amerikanske føreren Richie Ginther for at Honda fikk sin første F1-seier, allerede i Hondas andre sesong i sporten.

F1 byttet deretter til 3,0-liters motorer, og i 1967 vant John Surtees for Honda med den nye RA300, som kombinerte Hondas V12-motor med et chassis designet i Storbritannia av den anerkjente racingingeniøren Eric Broadley. I 1968 trakk imidlertid Honda seg fra F1, delvis for å konsentrere seg om Hondas inntreden i det amerikanske bilmarkedet med Civic, men også av respekt for føreren Jo Schlesser, som døde i en racingulykke som fører for Honda.

I 1983 kom Honda tilbake til F1 som motorleverandør, fulgt av en enormt vellykket periode der de bygget V6 turbo-, V10- og V12-motorer som vant mange løp og mesterskap. I 1988 vant biler med Honda-motorer hvert eneste løp unntatt ett, i en nesten feilfri sesong.

Honda stanset F1-aktivitetene sine i 1993, og begrunnet med at de hadde oppnådd alt de hadde tenkt å gjøre. I 2000 kom de imidlertid tilbake som motorleverandør, før de opprettet sitt eget F1-lag. Jenson Button kjørte mange spennende løp for laget, men det ble bare én seier, i Ungarn i 2006.

Den globale finanskrisen fikk Honda til å trekke seg fra F1 og konsentrere seg om personbilaktiviteter, men de kom tilbake igjen i 2015 som leverandør av motorer til McLaren, Scuderia Toro Rosso (nå Scuderia AlphaTauri) og Red Bull Racing. Den første Honda-seieren i F1s hybridperiode kom med Max Verstappen i Østerrike Grand Prix i 2019. Verstappen sto også for Hondas siste seier, i Italia i begynnelsen av 2021.

Hva har Honda oppnådd i F1?

I 29 konkurransesesonger over seks tiår som konstruktør eller motorleverandør fram til begynnelsen av 2021, har Honda:

• vunnet 6 konstruktørverdensmesterskap med McLaren (4) og Williams (2)

• vunnet 5 verdensmesterskap med Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) og Nelson Piquet (1)

• vunnet 78 F1 Grand Prix-løp

• utstyrt biler til beste startposisjon i 81 F1-løp

• fått registrert raskeste rundetid i F1 Grand Prix-løp 67 ganger

Hva slags teknologi har Honda bidratt med i F1?

Aksel- og lagerteknologien fra turbofanmotorene som driver HondaJet, brukes i den siste F1-effektenheten MGU-H, «Motor Generator Unit – Heat» som fanger opp og gjenbruker varmeenergi fra motorens eksossystem. Kompressor- og turbindesignteknikker som er utviklet for HondaJet, er brukt på F1-motorens turboladere, noe som forbedrer effektiviteten og den generelle ytelsen.

Sylinderbeleggingsteknologien som brukes i Honda-motorsykler, er brukt i F1-motoren for å forbedre påliteligheten og ytelsen, og VTEC-ventilstyringssystemet som brukes i Hondas personbilmotorer, har bidratt til utformingen av hydraulikksystemene i F1-effektenhetene.

De nåværende F1-effektenhetene produserer 20% mer kraft enn de tidligere ikke-hybridmotorene, samtidig som CO2-utslippene er redusert med 26%. Effektiviteten til effektenhetene har steget fra ca. 29% til over 50%.

Hvordan har racing påvirket Hondas kjøretøy?

F1 stiller store, motstridende krav til effektenhetene. Høy effekt er nødvendig for raske rundetider og forbikjøringer, men drivstofforbruket er regulert slik at motorene også må være ekstremt effektive. Kompetansen som er oppnådd ved å optimalisere F1-effektenhetene er brukt ved utviklingen av kontrollsystemene som forbedrer energieffektiviteten til Hondas e:HEV i-MMD personbiler.

Hondas kunnskap om ytelsen til turboladere, som er oppnådd under utviklingen av F1-effektenhetene, bidrar til den videre utviklingen av turboteknologi i vanlige kjøretøy. MGU-H-systemet som forbedrer effektiviteten til F1-motorene, blir høyst sannsynlig å finne i vanlige kjøretøy i fremtiden, hvor de vil bidra til å hente ut enda mer fra hver liter drivstoff.

Hvorfor forlater Honda F1?

Bilindustrien står overfor det som Honda har beskrevet som en gjennomgripende forandring som bare skjer én gang hvert hundrede år, når den nå beveger seg mot karbonnøytrale kjøretøyer. Forsknings- og utviklingsutfordringene som følger av disse målene, er enorme. Honda har besluttet at den beste måten selskapet kan møte disse utfordringene på, er å la selskapets FoU-ressurser bidra til fremtidige effektenheter og energiteknologier.

Det betyr å utvikle og videreutvikle hybridkjøretøy, batterielektriske kjøretøy som den nye Honda e og elektriske kjøretøy som drives av hydrogenbrenselceller. Som en del av denne satsingen opprettet Honda et nytt senter ved navn Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy i april 2020, som vil bruke kunnskapen som er samlet i F1 til å videreutvikle effektenheter og energiteknologier.

Hva skjer etter at Honda forlater F1?

Honda fortsetter å levere motorer gjennom hele 2021-sesongen. Hondas innsats for partnerlagene i denne siste sesongen ble understreket av resultatene i det første løpet i Bahrain, der Max Verstappen sikret seg pole position og ble nummer to i løpet av den Honda-drevne Red Bull RB16B.

For å sikre fremtiden for disse lagene fra 2022 og fremover, har Honda inngått en avtale med Red Bull om å overføre teknologien i F1-effektenheten til det nyopprettede selskapet Red Bull Powertrains. Red Bull Powertrains, som er lokalisert inne på Red Bull F1-lagets anlegg i Milton Keynes, skal bygge og vedlikeholde F1-motorer basert på Honda-design. Honda forlater F1 som offisiell leverandør, men teknologien i hybrideffektenheten lever videre både i Red Bull og AlphaTauri etter 2022.

Utvalgte artikler