ENKLE MÅTER Å UTNYTTE HYBRIDBILEN OPTIMALT PÅ

Hybridsystemet i de nyeste Honda-bilene er smartere og mer effektivt enn noensinne. Men visste du at du lett kan endre kjøringen din for å få mest mulig ut av det mye roste systemet?

Enkle praktiske trinn og noen nye kjøreteknikker som du lett venner deg til, kan hjelpe deg med å utnytte hele potensialet i en Honda Hybrid. Og i Honda e:HEV Hybrider får føreren en masse opplysninger om kjørestilen, som er nyttige når man virkelig vil utnytte mulighetene og bli en mester i drivstofføkonomi. Slik kommer du i gang.

Honda Jazz Hybrid parkert utenfor en kafé, sett bakfra

1. Planlegg ruten 

Hvis du ser bort fra bilførerens påvirkning, kan ruten og tidspunktet for turen ha mye å si for bilens drivstofføkonomi. Hvis du planlegger ruten til å følge hovedveier med godt veidekke, og du kjører før eller etter rushtiden, kan det bidra til å oppnå den beste drivstofføkonomien.

Nærbilde av bakdekk

2. Klargjør bilen 

Du bør regelmessig sjekke tilstanden til dekkene på Honda e:HEV Hybrid. Når dekkene har riktig lufttrykk, blir kjøringen så effektiv som mulig. Du finner opplysninger om dekktrykket i bilens brukerhåndbok eller på bilen ved førerdøren eller bak tanklokket. Dekktrykket skal kontrolleres når dekkene er kalde. Og hvis det er praktisk mulig, så prøv å ikke bruke bilen som lager. Fjern ting som barnevogn, takstativ eller takboks når de ikke er i bruk.

Parkert Honda Jazz sett fra siden parkert med dame som åpner døren

3. Ha god tid 

Ingen liker å ha hastverk, og det gjelder også bilkjøring. Hvis du setter av god tid til turen, kommer du sannsynligvis ikke til å stresse og kjøre fort, og vil derfor ikke bruke så mye drivstoff.  

Nærbilde av dame som ser ut av et åpent bilvindu

4. Åpne eller lukkede vinduer?

Hvis du kjører med åpne vinduer, gir det økt luftmotstand og dermed høyere forbruk? Erfaringen til en av verdens beste førere i økonomiløp tyder ikke på det. I 2015 kjørte Fergal McGrath en standard Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC rundt i 24 sammenhengende EU-land og oppnådde et gjennomsnitt på 2,35 l/100 km, noe som er ny verdensrekord ifølge Guinness. Han kjørte nesten 13 500 km rundt i EU i temperaturer på opptil 40 °C, og fant ut at å ha vinduene på gløtt i stedet for å bruke klimaanlegget var den mest effektive teknikken. Men vi forstår om du foretrekker komforten fra klimaanlegget i stedet!

Nærbilde av opplyst økokjøringsskjerm

5. Tre displays som hjelper deg med å kjøre en Honda Hybrid effektivt

Visste du at din Honda e:HEV Hybrid har tre smarte funksjoner for å hjelpe deg å få tilbakemeldinger i sanntid om kjørestilen din?  Den første er kjørecomputeren, som kan vise enten sanntids drivstofføkonomi eller et gjennomsnitt oppnådd for hver reise. Den kan nås ved hjelp av displayet, som styres av to praktiske knapper på rattet. I en Honda e:HEV Hybrid er det også informasjonsdisplay for økokjøring Dette er en enkel grafikk som viser et ikon av bilen i en sirkel; jo nærmere midten av sirkelen du holder ikonet, jo jevnere og mer effektiv er kjøringen din. Og når hver gang du er fremme, og du slår av bilen, vises et kjøresyklusresultat på instrumentskjermen som viser en rekke ikoner. Når flere ikoner vises, vet du at du forbedrer drivstofføkonomien.

Nærbilde av mann som sitter ved rattet

6. Kjør så jevnt som mulig

Hemmeligheten med å få den beste økonomien fra en Honda e: HEV Hybrid er den samme som en vanlig Honda: kjør jevnt uten brå fartsendringer. Du bør trå jevnt på gasspedalen og, som en tommelfingerregel, aldri trykke den mer enn halvveis ned, for jevn økning av hastigheten. Bruk informasjonsvisningene (detaljert ovenfor) for å kjøre så jevnt som mulig.

Nærbilde av knappen for ECON kjøremodus

7. Bruke ECON kjøremodus

Det er tre kjøremoduser som tilbys av en Honda e:HEV Hybrid, elektrisk drift, hybriddrift og motordrift. Systemet bytter automatisk mellom disse modusene. ECON kjøremodus bidrar til å maksimere effektiviteten. Dette gjør din Honda e:HEV Hybrid så effektiv som mulig, ved å styre hvordan motoren reagerer på gasspedalen og endre klimaanlegget.  

Nærbilde av mann som sitter ved rattet

8. Innstilling av retardasjonsvelgeren

Bak rattet og utenfor førerens synsfelt sitter retardasjonsvelgeren. Denne nyttige funksjonen gjør det mulig å styre retardasjonen når føreren slipper gasspedalen, ved å justere effekten av regenerativ bremsing. Ved å trekke spaken tilbake til maksimal innstilling får du kraftig retardasjon uten å måtte bruke bremsene. I stedet sender bilen mer lading til batteriet i hybridsystemet.

Bare på CR-V Hybrid

Honda Jazz og Honda Crosstar kjører side om side

9. Ha øynene åpne 

Ved å være oppmerksom, se etter potensielle farer og forutse andre trafikanters intensjoner vil du være tryggere og mer effektiv bak rattet. Se fremover, les veien og forutse trafikken så mye som mulig, mens du holder mest mulig jevn fart.