Hondas verden

Seks tiår i Europa

Den første fabrikken vi bygde utenfor Japan var i Europa, noe som var et enormt foretakende på den tiden. Vi begynte produksjon av motorsykler i Aalst i mai 1963. Super Cub 100 var den første motorsykkelen som gikk av samlebåndet.

Bla

Honda-merkets logo.

Jobb mot å bli den beste

Fordi Soichiro drømte om å være nummer 1.

De første årene

Hvordan reisen over havet ble en drivkraft for drømmer

Hondas første ekspansjon over havet var til Nord-Amerika, men Europa var ikke langt bak. Vi begynte å undersøke hvordan vi kunne vokse i Europa og endte opp med en tomt i Belgia som skulle være sentrum for operasjonene våre i regionen.

Ros og ballade

Honda fra produsenten i Storbritannia.

Det var samarbeidet vårt med BL som førte til at vi begynte å produsere biler i Europa. Sent på 70-tallet var de på utkikk etter en partner som kunne utvikle en liten sedan av høy kvalitet.

En umiddelbar suksess

Vi ble raskt enige om at de kunne lisensbygge nye Ballade som skulle til å bli lansert i Japan. Da EU-salget av denne modellen begynte i 1981, ble den omdøpt til Triumph Acclaim og var en stor hit.

Vi bygger oss et hjem i Europa

Denne lisensavtalen resulterte i 15 års partnerskap med fellesprosjekter som 1986 Legend og 1993 Accord, i tillegg til annen delt teknologi. I 1985 valgte vi en tomt på 1,5 km2 i Swindon i England som beliggenheten for det første europeiske bilproduksjonsanlegget vårt: Honda of the UK Manufacturing (HUM). 

En Honda-tekniker jobber med en bil.

Teknikerne våre er svært detaljorienterte og nøye på kvalitetskontroller – ingenting blir oversett.

Honda-fabrikken i Swindon sett ovenfra.

Femdørs Civic, Civic Type R og CR-V kommer alle fra Swindon i England, der de konstrueres i Honda-fabrikken.

Motorproduksjonen startet i 1989, og den første Hondaen vi bygde i Europa var Honda Accord, som ble produsert her fra 1992. Produksjon av Honda Civic i Europa begynte i 1994, og CR-V begynte i 2000.

Euromillioner

Honda vokser i Europa.

Hondas vekst i Europa førte til at engelskproduserte Honda CR-V ble eksportert til Nord-Amerika for første gang i 2002. For å møte den lokale etterspørselen begynte vi å bygge vår første dieselmotor her i 2005, og i 2007 feiret vi produksjonen av én million europeiskbygde Honda Civic.

Et år senere spratt champagnekorkene i været nok en gang: Vi hadde produsert to millioner biler i Europa. Den tredje millionte bilen ble bygget i Swindon i 2015.

Honda CR-V sett forfra, med fabrikkarbeidere.

Velkjent femdører

Honda i Europa i dag.

I dag kjører Swindon-fabrikken for fullt. Den er globalt sentrum for produksjonen av femdørs Honda Civic og eksporterer til 70 land over hele kloden, hvorav halvparten av bilene som bygges, eksporteres til USA. Den totale investeringen i tomten siden 1989 er over 2,2 milliarder britiske pund, og all kapitalen er fra Hondas egne ressurser.

Europeiske gründere

Vi har tre FoU-stasjoner i Europa som skal bidra til å møte etterspørselen på salg og produksjon. To for biler, i Storbritannia og Tyskland, og en for motorsykler, i Italia.

Nærbilde av Honda Earth Dreams-motor.
Femdørs Honda Civic sett på skrå bakfra.

Det er nesten unikt til Honda at femdørs Honda Civic kun bygges ved HUM. Uansett hvor du er i verden når du ser en, vet du at den ble laget i Europa.