Teknisk leksikon

For tekniske spesifikasjoner per modell, henviser vi til ”Teknikk og farger” under de respektive modellene.

ABS

Blokkeringsfrie bremser (Anti-lock Braking System) hindrer at hjulene låses ved kraftige oppbremsinger, hvilket reduserer risikoen for skrens på våt, isete eller slapsete veibane og lar føreren beholde kontrollen.

ACC

Adaptive Cruise Control (ACC) er konstruert for at føreren skal kunne velge avstand mellom bilen og kjøretøyet foran når cruise control er koplet inn. Systemet justerer automatisk gasspådraget og bremser også forsiktig ved behov for å opprettholde avstanden til forankjørende kjøretøy. Så snart det er klar bane forut, går bilen automatisk tilbake til førerens ønskede hastighet.

ACE

Advanced Compatibility Engineering. ACE er en innovativ rammekonstruksjon som er konstruert for å redusere de kreftene som passasjerene utsettes for ved frontkollisjoner. ACE fordeler og absorberer kollisjonsenergien over et større område i den hensikt å holde kupérommet intakt og beskytte passasjerene. Dessuten fungerer ACE utjevnende mellom kjøretøy av ulik størrelse. Konstruksjonen reduserer kollisjonskreftene på andre kjøretøy, inklusive de minste minibilene.

Active Headrest

Formålet med denne funksjonen er å redusere effekten ved en påkjørsel bakfra. Hvis man blir påkjørt bakfra, presses nakkestøtten fremover, og dermed er det mindre fare for at man blir rammet av en nakkeslengskade.

AFS

Adaptive Front Lighting System. For å gi bedre sikt på svingete veier kan AFS trenge lengre inn i en sving, frontlyktene fungerer uavhengig når de er slått på: Svinger du til venstre, retter venstre frontlykt seg inn i svingen, svinger du til høyre, retter høyre frontlykt seg inn i svingen – slik at du får bedre sikt over veien foran deg. For føreren gir dette bedre sikt slik at man kan oppdage mulige farer tidligere. Kjøretøy med AFS er også utstyrt med HID-lamper for å gi en lengre og mer fokusert lysstråle enn vanlige halogenlyspærer.

ANC

Active Noise Control. To mikrofoner i kupeen registrerer omgivelseslyd som f.eks. vei- og vindlyd. En separat elektronisk styreenhet beregner en balanserende lyd og sender den gjennom lydanleggets forsterkere til høyttalerne. Systemet er alltid aktivt uansett om lydanlegget er på eller ikke.

Audiopilot

Audiopilot justerer hele tiden volumet på musikken i forhold til bakgrunnslyden i bilen. Dette systemet er patentert av BOSE og det minimerer automatisk effekten av uønskede lyder som f.eks. forskjellige typer veidekke, ulike hastigheter og til og med lyden fra et åpent soltak. Når det finnes lyd i bakgrunnen, justerer systemet de tonene som normalt ville ha forsvunnet pga. lignende frekvens. Dette gjør at systemet ikke trenger å øke det totale lydnivået, men bare de tonene som må gjøres høyere for å oppnå den optimale musikkopplevelsen.

BA

Bremsekraftforsterkning. Hvis du må foreta en panikkbremsing, detekterer systemet den raske pedalbevegelsen og hjelper automatisk til å forsterke bremsekraften for å forkorte bremselengden.

CMBS

Collision Mitigation Brake System. Det kollisjonsbegrensende bremsesystemet (CMBS) er konstruert spesielt for å bidra til å varsle føreren om en mulig kollisjon eller – hvis det ikke er til å unngå – redusere effekten av sammenstøtet ved å sette på bremsene automatisk hvis en kollisjon oppdages. ”Øyet” i systemet er en radarsender montert bak grillen. Et radarsignal sendes konstant, og returekkoet evalueres. Hvis systemet oppdager et kjøretøy eller en hindring i veien, fastslår det avstanden og hastigheten mot kollisjonen. Hvis denne hastigheten overstiger terskelen, varsler systemet omgående føreren med en blinkende lampe i instrumentpanelet og et lydsignal. Hvis føreren ikke gjør noe for å redusere hastigheten, vil systemet automatisk stramme førerens sikkerhetsbelte og sette på bremsene lett. Når systemet registrerer at en frontkollisjon er uunngåelig og at føreren ennå ikke har gjort noe for å unngå kollisjonen, strammes begge sikkerhetsbeltene foran, og bilen bremser kraftig opp. Denne automatiske handlingen skal redusere kollisjonshastigheten og bidra til å redusere materiell skade og graden av personskade.

CO2

Karbondioksid er en av de avgassene som antas å ha betydning for drivhuseffekten. Jo lavere CO2-utslipp, desto mer miljøvennlig bil.

Common rail

Common rail-dieselmotorer har et høytrykkskammer ved topplokket. Foruten at innsprøytet drivstoffmengde kan porsjoneres ut med en utrolig presisjon til forbrenningskammeret, gir det høye trykket en finere tåke og dermed mer effektiv forbrenning. Motoren får bedre drivstofføkonomi, samtidig som støy, røyk og utslipp reduseres.

CVT

Continuously Variable Transmission. Til forskjell fra en konvensjonell automatisk girkasse er CVT helt trinnløs. Systemets datamaskin beregner den optimale utvekslingen kontinuerlig etter forandringer i kjøreforholdene. Denne optimeringen fører til at motorens mest effektive kraftregister benyttes og dermed reduseres drivstofforbruket sammenlignet med en konvensjonell automatisk girkasse.

EBD

Electronic Brakeforce Distribution. EBD fungerer sammen med ABS. Systemet analyserer vektfordelingen i bilen og justerer automatisk bremsekraften mellom for- og bakhjul slik at retningsstabiliteten beholdes.

Elektromagnetiske koplinger og 2-trinns planetgir

I SH-AWD-systemet (Super Handling All-Wheel-Drive) inngår det 2-trinns planetgir som sammen med de elektromagnetiske koplingene skaper et fantastisk veigrep. Så lenge du kjører rett frem, fordeles momentet på konvensjonell måte. Når kjøringen blir friskere, samhandler de to systemene slik at fordelingen varieres mellom 0 og 100 % på de respektive bakhjulene på brøkdelen av et sekund. Gjennom å dirigere momentet til det hjulet der det trengs mest, forbedres stabiliteten og kjøreegenskapene i svinger. Fra førerens synspunkt er systemet fullstendig usynlig og gir total kontroll og et suverent veigrep.

ETCS

Electronic Throttle Control System eller Drive-by-wire. Den mekaniske koplingen mellom gasspedalen og motoren er byttet ut med sensorer som registrerer gasspedalens posisjon og gir instruksjoner direkte til motorens styresystem. Det gir en momentan, direkte proporsjonal, men likevel myk reaksjon på gasspedalens bevegelser.

Grade Logic

Et intelligent system som er innebygd i våre 5-trinns automatiske girkasser. Når helautomatisk posisjon er valgt, kjenner Grade Logic igjen ulike kjøremåter og veiforhold og velger optimal utveksling for en myk og smidig kjøring, spesielt egnet i bakker og på svingete veier.

HID-lyskastere

High-Intensity Discharge. I stedet for glødelampe inneholder HID-lyskasteren en kapsel fylt med xenon-gass. En elektrisk utlading (gnist) passerer gjennom gassen og gir et jevnt, helhvitt lys med høyere intensitet enn vanlige halogenlyskastere, dvs. lyset blir sterkere.

Hjuloppheng med doble leddarmer

Med denne typen av hjuloppheng kontrolleres hjulbevegelsene med maksimal nøyaktighet under kjøringen. Det resulterer i eksakt, forutsigbar styring og reduserer dessuten karosseriets krenging ved oppbremsing og under kjøring i svinger. Hjulopphengssystem med doble leddarmer brukes som oftest bare i racerbiler.

Hot Gas System

Ettersom dieselmotoren har en høyere virkningsgrad enn bensinmotoren, avgir dieselmotoren mindre varme. I kaldt vær er ikke dieselmotorens oppvarmingsevne tilstrekkelig til å varme kupeen. Derfor kreves det en ekstra kupévarmer. Det innovative Hot Gas-systemet anvender AC-kompressorens overskuddsenergi til å varme kupeen. Oppvarmingsevnen til dette systemet er betydelig høyere enn konvensjonelle kupévarmere.

Hybrid

Hybrid er et begrep som brukes på en bil som benytter en kombinasjon av bensin- og el-motorer til driften.

i-CTDi

Hondas i-CTDi-motor, der i-en står for intelligens, tilhører en ny generasjon motorer med direkte innsprøyting der de aller nyeste teknikkene for common rail og variabel turbolader benyttes. Resultatet er en betydelig mer stillegående, mykere og kraftigere motor med bedre drivstofføkonomi enn konvensjonelle dieselmotorer.

IMA

Integrated Motor Assist. Under panseret på Civic Hybrid finnes det en motor som ser ut som en ”normal” 1,3-liters tretrinns i-VTEC bensinmotor, som med intelligent styring av ventiltider og løftehøyde forbrenner bensinen mer effektivt, produserer større effekt og høyere dreiemoment samtidig som den presser ned både drivstofforbruk og karbondioksidutslipp. Hemmeligheten bak dette kunststykket er den innovativt plasserte elektriske motoren mellom bensinmotoren og girkassen. Den griper inn når du akselererer eller kjører i oppoverbakke og gir ekstra kraft inntil du igjen ferdes i konstant hastighet. Da slås den av automatisk. Når du reduserer farten eller bremser, fungerer den som en generator og lader opp batteriet som er plassert bak baksetet. Men det er ikke alt. Ettersom bensinmotoren ikke trenger å være i gang når bilen står stille, slås den av automatisk. Så snart du trykker på gasspedalen, starter den igjen. IMA er en funksjon som du knapt merker når du kjører, men du kommer garantert til å merke de kraftig reduserte drivstoffutgiftene. Takket være drivstofføkonomien ble motoren belønnet med International Engine of the Year Award for 2003 og 2004 og den har også vunnet BP Green Fleet Award for innovasjoner i bilbransjen.

i-SHIFT

i-SHIFT er Hondas intelligente girkasse. Det finns ingen clutchpedal, men girkassen er likevel ikke en trinnløs automatgirkasse (CVT) eller en konvensjonell automatgirkasse. i-SHIFT er ganske enkelt en automatisk manuell girkasse – en manuell girkasse med automatisert clutch- og girvelgermekanisme. Med denne teknologien kan føreren være like aktiv som i en bli med manuell girkasse. Man bruker enten girspaken eller hendlene på rattet for å gire. i-SHIFT kan også kjøres i helautomatisk modus. Dette er ideelt i bytrafikk, ettersom det intelligente systemet automatisk velger rett gir for å gi en optimal kombinasjon av drivstofføkonomi og kraft. i-SHIFT er en sporty og avansert girkasse. Denne ledende teknologien har en rekke viktige fordeler i forhold til tradisjonelle automatgirkasser, f.eks. bedre drivstofføkonomi, mindre utslipp og større fleksibilitet.

i-VTEC

Intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. En kombinasjon av VTEC og VTC for høyere motoreffekt, bedre drivstofføkonomi og renere avgasser.

LSD

Limited Slip Differential. Når et kjøretøy svinger, beveger det hjulet som går i ”ytterkurve” seg en lengre strekning enn det hjulet som går i ”innerkurve”, og det betyr at hjulene kommer til å holde ulik hastighet. For å klare dette må kjøretøyet ha en liten girkasse som fordeler kraften mellom de to (alternativt flere) drivende hjulene. Problemet med en ordinær differensial oppstår ved kjøreforhold der hjulene på samme aksel har ulikt grep. Det hjulet som har mistet grepet, kommer til å stå og spinne, mens det andre hjulet ikke utfører noe arbeid. En differensialbrems overfører drivkraften til hjulet med mest grep og forhindrer eller kompenserer dermed for tapt veigrep.

OPDS

Occupant Position Detection System. Systemet kan registrere hvilken posisjon forsetepassasjeren har og henholdsvis aktivere eller deaktivere setekollisjonsputen for å optimere effekten av bilens sikkerhetssystem.

Power Tailgate

En Power Tailgate åpnes og lukkes raskt med et trykk på startnøkkelens fjernlås eller knappen på baklukens nederkant. Det går naturligvis også an å håndtere bakluken helt manuelt.

PUH

Pop Up Hood. Hvis man kolliderer med en fotgjenger, registrer systemet det ved hjelp av sensorer bak støtfangeren. Dermed aktiveres systemet og bakkanten på panseret løftes opp. Formålet med å løfte panseret er å øke avstanden mellom panseret (og andre harde komponenter under panseret) og fotgjengeren slik at man reduserer risikoen for å påføre personen skader.

SH-AWD

Super Handling All-Wheel-Drive. SH-AWD er et utrolig system som er konstruert for å oppfylle førerens intensjoner. Systemet innebærer fordeler for alle førere på alle typer underlag – tørt, vått, is m.m. Når underlaget er glatt, dirigerer SH-AWD-systemet all kraft til det hjulet som har best grep. Ved kjøring langs en rett strekning eller i slake svinger kan opptil 70 prosent av dreiemomentet overføres til for- eller bakhjulene for å optimere trekkraften. I skarpe svinger dirigeres all kraft på bakhjulene til ytterhjulet. Deretter akselereres ytterhjulet mekanisk for å lette svingkjøringen. Føreren opplever dette som økt svingstabilitet, bedre presisjon og nøytrale styreegenskaper.

SVC

Speed Volume Control. Dette systemet justerer lydnivået på radioen i forhold til bilens hastighet slik at man slipper å skru opp lyden når farten øker. Det finnes fire ulike innstillinger; high, medium, low og off.

TSA

Trailer Stability Assist. Det nye Trailer Stability Assist-systemet (TSA) som fungerer sammen med VSA, er konstruert for å øke sikkerheten når man kjører med tilhenger. Med ulike sensorer som normalt bare brukes til bilens VSA, vil TSA sette på bremsene i nødvendig grad på forhjulene, slik at kjøretøyet og tilhengeren stabiliseres.

Variabel turbolader

En turbolader bruker rotorer for å øke trykket i luften til sylindrene. Det øker gassblandingens oksygeninnhold, hvorpå motorkraften øker. Turboladeren i i-CTDi-motoren har variable dyser slik at luftgjennomstrømmingen holdes høy selv når gasspedalen trykkes litt ned – jo mer du trykker, desto større blir deretter luftgjennomstrømmingen. Det skaper en momentan, jevn akselerasjon som nærmest eliminerer problemet med "turboforsinkelse".

VSA

Vehicle Stability Assist. VSA bidrar til å holde kjøretøyet på rett kurs i raske eller skarpe svinger ved å oppdage og korrigere mulig under- eller overstyring. Systemet overvåker fortløpende bilens hastighet, gasspedalposisjon, hastigheten til hvert enkelt hjul, styringsvinkel, side-g-kraft og giringshastighet hvis over- eller understyring er overhengende. Ved behov reduserer VSA automatisk motorens dreiemoment og bruker ABS-systemet ved å sette på bremsene på hvert hjul, etter behov, for å bidra til å stabilisere kjøretøyet. Responsen er så rask at ustabiliteten kan korrigeres selv før føreren legger merke til den.

VTC

Variable Timing Control. Kamakselinnstillingen på innsugningssiden i forhold til veivakselen styres etter turtall og belastning. På den måten oppnås optimal luft/drivstoffblanding i sylinderen for beste dreiemoment og yteevne. 90 % av dreiemomentet er tilgjengelig allerede ved 3 000 o/min.

VTEC

Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Ventilenes åpningstid og -høyde under innsugings- og avgassfasen styres separat for respektive sylinder. Forbrenningen optimeres for ulikt turtall, hvilket gir lavere drivstofforbruk, reduserte utslipp og høyere yteevne for motoren.