Racing

Full fart forover

Racing sitter i DNA-et i alle Honda-modeller. Det er fordi alt det vi lærer på racerbanen, blir brukt i bilene du kjører.

For hver eneste seier og hvert eneste nederlag – vi gjør det bare av én grunn. Vi deltar for å bli bedre.

Rull

Formel 1

Honda Formel 1-bil.

I 1964 overrasket vi verden ved å stille med vår egen F1-racerbil. I 1965 viste vi at vi har vinnerviljen.

Modeller feirer Hondas første Formel 1-seier.

Vårt første Formel 1-flagg i sjakkrutemønster

Motoren i Formel 1-bilen RA272 var basert på teknologi brukt i konkurransemotorsykler.

Det var en 1,5-liters V12-motor – egentlig tolv motorer på 125 cc. Vi monterte motoren på tvers i chassiset, noe som var helt nytt.

Den 24. august 1965, det andre året vi deltok i konkurransen, startet vi i første rekke under Mexicos Grand Prix, med Richie Ginther bak rattet i RA272. Ville den nye, avanserte motoren og den nye chassis-designen utgjøre noen forskjell ved målgang? Det gjorde de så visst. Vi fikk vår første seier i Formel 1.

Vinnerformelen vår

I 1989 vant Ayrton Senna førstepremien, med Alain Prost på andreplass – begge i en Honda.

Dette var den første sesongen etter innføring av det nye motorreglementet, og dette markerte overgangen fra turbomotor til sugemotor.

McLaren-Honda eide denne sesongen, med uovertrufne 11 seire på rad. Det var bra nok til at vi også tok med oss trofeet fra Constructors' World Championship hjem.

Type R

Den feteste GTI-en er aldri langt unna racerbanen.

Type R kan spores helt tilbake til Formel 1-bilen RA 272, den første Honda som vant Grand Prix. Denne Championship-hvitlakkerte, lekre bilen har lånt ut trekk til alle Type R-modeller vi har laget siden. R står for Racing og ble først brukt på Honda NSX Type R i 1992. Siden den gang har vi bygd mange flere. Hver utgave er en spesiell hendelse, og den neste som får det ikoniske merket, Civic Type R, blir å finne på gatene i 2015.

Se den andre siden
Hondas røde merke. Nærbilde.

Det ikoniske merket for Type R – symbolet for Hondas roadracing-bilmodeller.

Honda Civic Type R sett på skrå forfra.

Den andre siden av Honda: Civic Type R, lansert i 2015.

Honda vinner World Solar Challenge

Vinneroppskriften? Kraften i drømmer og solskinn.

I november 1996 forlot en gruppe på 46 solcelledrevne biler Darwin i retning Adelaide, omtrent 3000 km lenger sør. Den første bilen som fullførte denne løypa, ble Honda Dream, som satte ny løpsrekord med en gjennomsnittsfart på 89,9 km/t (56 mph) i løpet av de fire dagene.

Bildecollage av Honda Dream.
Honda F1-bil med medlemmer av besetningen.

Vi har alltid kjørt race, og det skal vi fortsette med.

Tiden vår i Formel 1 går helt tilbake til 60-tallet, da vi deltok både som team og motorleverandør. Nå er 2015-sesongen her, og Honda er nok en gang klar til å delta.

Hver konkurranse vi kjører – uavhengig av om vi ser det sjakkrutemønstrede flagget eller ikke – er en seier for Honda, fordi vi lærer noe nytt om bilene våre hver gang vi deltar i et race. Og denne lærdommen benytter vi i kjøretøyene du bruker.

 

Honda Civic WTCC-bil sett fra siden.