Innovasjon

Nysgjerrighetens kraft

Alt som trengs for å endre tingenes tilstand, er et spørsmål. Noen som undrer … hvorfor er det slik? Kan det være annerledes? Kan det forbedres?

Soichiro sa: "Oppfinnelser, originalitet og ny design handler om å overraske og overgå offentlighetens forventninger."

Rull

Veien til innovasjon

Nærbilde av Honda-motor

Honda har helt siden begynnelsen forvandlet drømmer til anvendelig, livsforbedrende teknologi for alle. Vi er alltid entusiastiske over resultatene av tenkning – selv om de ikke fører til umiddelbar suksess.

Soichiro Honda med skorsteinsprototypen.

Skorsteinsmotoren

I 1947 designer Soichiro sin første motor – "skorsteinen". Det var en genial idé … og en tidlig fiasko.

Suksessen med hans første produkt, den motoriserte sykkelen, inspirerte Sochiro til å ta det neste steget: å skape en ny motor.

Den første prototypemotoren var den legendariske "skorsteinsmotoren". (Hvorfor "skorstein"? Fordi den ser ut som en!)

Den var designet for å redusere drivstofforbruket og øke effekten, men utviklingen av denne motoren ble stoppet før den nådde samlebåndet. Prinsippene bak motoren viste seg allikevel å være livskraftige – og ettertiden har vist at de var riktige. Det var det tidligste eksemplet på Hondas måte å bruke erfaringer fra mislykkede prosjekter til å skape suksess i fremtiden.

VTEC

Finne opp motoren på nytt? La oss gjøre et forsøk.

Utfordringen for Hondas forsknings- og utviklingsteam var å utvikle en ny teknologi som skulle bane vei for neste generasjon Honda-motorer. De måtte finne en mekanisme som kunne endre timingen for justering av motorens ventiler både ved lave og høye turtall, noe som ville gi en mer effektiv motor. Resultatet ble Hondas VTEC-motor (Variable Valve Timing & Lift Control System).

Den var en umiddelbar suksess og den første i sitt slag i verden. Hondas nye Integra ble den første masseproduserte modellen med VTEC, og den har siden blitt en slags gullstandard innen motorteknologi.

VTEC-logo.
Nærbilde av VTEC-motoren.
Honda Integra sett fra siden.
Nærbilde av motorens ventiler.

Hyggelig å møte deg, ASIMO

I oktober 2000 introduserte vi ASIMO, verdens mest avanserte humanoide robot.

ASIMO er et av våre mest inspirerende prosjekter. Den er en humanoid robot designet for å være en multifunksjonell, mobil assistent. Navnet er et akronym for Advanced Step in Innovative Mobility (Avansert steg innen innovativ mobilitet).
ASIMO kan gå og løpe i skråninger og på ujevnt underlag. Den kan snu seg smidig, gå i trapper og plukke opp ting. ASIMO kan til og med gi respons på enkle stemmekommandoer og gjenkjenne ansikter. Og ved hjelp av kameraøynene kan ASIMO kartlegge omgivelsene og finne frem blant både stillestående og bevegelige objekter.

Asimo går ned trappen.

Og prisen går til …

Honda vinner viktig pris for energieffektivitet.

2002 var et godt år for premieskapet vårt. Honda Motors vant tre av kategoriene under International Engines of the Year Awards, for Insight IMA, Civic Hybrid og 2,0-litersmotoren i sportsbilen S2000.

Insight fikk også hederlig omtale av American Council for an Energy Efficient Economy, som kåret modellen til årets minst miljøskadelige i 2002.

Et annet gjennombrudd for Honda i dette året var utviklingen av FCX, verdens første brenselcelledrevne bil klassifisert som nullutslippskjøretøy.

Honda FCX Clarity.

Hondas drømmer tar til vingene

Vi fant ut at fly godt kunne bli billigere, mer drivstoffgjerrige og renere. Derfor begynte vi å designe et fly som oppfylte alle disse kriteriene.

Arbeidet med HondaJet begynte på midten av åttitallet, og i desember 2003 fikk flyet sin jomfrutur over Nord-Carolina i USA.

HondaJet er et eksperimentelt, kompakt business-jetfly og – som forventet fra Honda – det er ikke som andre fly. Motorene befinner seg oppå vingene i stedet for hengende under dem. Dette, sammen med mange andre nyvinninger, gjør at HondaJet kan oppnå høyere marsjfart og lavere drivstofforbruk – med kun 40 % av utslippene konkurrerende fly har.


Snillere motorer

Earth Dreams Technology ble en realitet i 2013 med lanseringen av den 1,6-liters i-DTEC-dieselmotoren.

Earth Dreams Technology er navnet vi har gitt vår neste generasjon av motorer og girkasser. Det er teknologi som forbedrer ytelsen samtidig som miljøpåvirkningen reduseres.

Den første motoren i produksjon i Europa som virkeliggjorde denne filosofien, var den britiskbygde 1,6-liters i-DTEC-dieselmotoren. Den ga førerne en perfekt balanse mellom økonomi og kjøreopplevelse og ble først installert i Civic, deretter i CR-V i 2014.

Honda CR-V sett forfra.

2014-modellen av CR-V leveres med den 1,6-liters i-DTEC-dieselmotoren.

Hondas Formel 1-bil i fugleperspektiv forfra.

F1 med økologisk budskap

Vi byttet ut sponsorlogoene på F1-bilene våre med et bilde av jorden.