1906-1947: Mannen bak navnet

Historien om Honda handler også om en mann som tidlig innså betydningen av å delegere ansvar og arbeid. Han delte også med seg av sin entusiasme og brennende interesse for motorer, og ikke minst konkurranser på to, tre eller fire hjul.

Soichiro Honda ble født i 1906 i Komyo, Hamamatsu, der hans far var smed. Som barn hjalp han ofte faren med å reparere sykler. Da han var 15 år, forlot han hjemstedet for å søke lykken i Tokyo som bilmekanikerlærling.

Der ble han stadig mer fascinert av motorer og motorsport. Senere bygde han sin første egne konkurransebil med en Curtis-Wright V8 flymotor. Også etter at han flyttet tilbake til Hamamatsu bygde han egne konkurransebiler og trimmet motorer. Han trimmet blant annet en Ford-motor ved å montere en kompressor, og han skal til og med ha skråstilt en motor i et chassis, fordi de fleste svingene i de løpene han deltok i, var venstresvinger!

I 1936 ble Soichiro Honda skadet i en kollisjon under All-Japan Speed Rally. Han fikk flere benbrudd i hele kroppen, og skar seg stygt i ansiktet da han kolliderte med en bil som kjørte ut fra depotet.

Året etter grunnla han Tokai Seiki Heavy Industry Co., der han etter en del mislykkede forsøk produserte stempelringer. Når krigen kom, fikk Honda stadig mer å gjøre. Han leverte stempelringer til Toyota, og fikk i tillegg store ordrer fra marineflåten og flyprodusenter. Mot slutten av krigen ble Hamamatsu-fabrikken skadet under bombeangrep, og da Japan kapitulerte, solgte Soichiro Honda sitt firma til Toyota for 450 000 yen, den gangen en formue.

I 1946 startet han Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Firmaet holdt til i en trebygning, ikke stort mer enn et skjul! Hvis firmanavnet høres pretensiøst ut, så kommer det av at Soichiro Honda hele tiden var fullstendig overbevist om at han en dag skulle "beseire verden".

Året etter kommer Kiyoshi Kawashima til firmaet, og produksjonen av totaktsmotoren "A-type" starter.