Drøm

Fra fantasi til førersetet

Uten Soichiro ville det ikke finnes noen historie om Honda. Soichiro hadde drømmen, og i løpet av sin lange karriere fikk han realisert den – fra den første motoriserte sykkelen til HondaJet og Asimo.

Som Soichiro sa det: "Vi har kun én fremtid, og den lages av drømmer – hvis vi har mot til å utfordre konvensjonene."

Rull

Petroleumsparfyme

Honda-parfymeflaske med olje.

Begynnelsen på drømmen – Soichiro Honda ser en bil for første gang, og livet hans blir endret for alltid.

Motorisert sykkel sett fra høyre.

Vår første bil var en sykkel

I 1946 skapte Soichiro sitt første selvgående kjøretøy – en motorisert sykkel.

Det var harde tider i etterkrigs-Japan. Det fantes få biler og enda færre motorsykler.

Soichiro hadde en visjon om enkel transport for alle og enhver. Ved hjelp av en sykkel, en gammel radiogenerator fra hæren og en smule fantasi, skapte han en enkel, motorisert sykkel som kunne gjøre hverdagen svært mye enklere for folk.

Denne ideen om transport for alle ble spiren til en drøm som skulle ende med at Honda produserte alle slags transportmidler for alle slags folk.

Hvorfor bare to hjul?

I 1963 bestemte Soichiro seg for å lage sin første bil.

Den japanske regjeringen mente imidlertid at dette ikke var en god idé, og en lov som tvang Honda til kun å produsere motorsykler ble innført. Men Soichiro var allerede kjent som en person som gjerne gikk sine egne veier. Dermed gikk han i gang med å skape S500 Roadster.

Ikke bare var dette Hondas første bil – det var også Japans første røde bil, og den ble en livlig fargeklatt på japanske veier og motorveier.

Hondas første bil – sett på skrå til venstre forfra.
Hondas biler i det amerikanske flagget.

Rengjøring i Amerika

Da USAs regjering vedtok Clean Air Act-lovgivningen i 1970, var de fleste bilfabrikanter enige om at de nye reglene var umulige å overholde.

Hos Honda visste vi ikke mye om luftforurensning. Vi visste imidlertid at CVCC-motoren hadde ganske lave utslipp. Etter mye prøving og feiling ble motoren den første til å overholde kravene i Clean Air Act. Vi bestemte oss så for å hjelpe til med å holde luften så ren som mulig, en forpliktelse som i dag er innebygd i dagens miljøvennlige Earth Dreams-motorer.

Hvis du ikke lykkes første gang

S2000. En 50-årsgave fra Honda til Honda. Den var det – helt til direktøren vår kjørte en tur med den.

Etter én runde leverte han nøklene tilbake og spurte ett enkelt spørsmål: "Er dette det beste dere kan få til?"

Ett år senere ga Honda seg selv en 51-årsgave. Honda S2000. Det viser seg at drømmer er viktigere enn tidsfrister.

Honda S2000 sett fra siden.
Honda S2000 i fugleperspektiv forfra.

Honda S2000

Den opprinnelige prototypen med mer kontur – laget i forbindelse med Hondas 50-årsjubileum.

Honda FCX Clarity sett på skrå forfra.

Drømmer om fremtiden

Vi har holdt det gående i over 70 år, men vi er i realiteten fortsatt i startfasen.

Vi tar nye utfordringer og forfølger nye drømmer. Vi ønsker å gjøre positive endringer samt å hjelpe til å få verden til å fungere mer effektivt.

Vi har bygget hybridbilmotorer som FCX Clarity, som har nullutslipp, og vi har utnyttet solen for å gi kraft til en konkurransevinnende bil, Honda Dream.

Hvis dette er dagens Honda, hvordan er da morgendagens Honda?